Köpvillkor
Köpvillkor enligt gällande svensk köplag och Hemköpslagen, 2005:59 och e-handelslagen 2002:562.
Ingen försäljning till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.
Allmänt
Detta är en nätbutik. Du köper varor genom att klicka på en produkt och sedan gå till Varukorgen där du väljer betalningssätt. När du gjort detta godkänner du också Grön Interiörs köpvillkor enligt den här texten.
Grön Interiör bedrivs av Edura AB, org nr: 556618-3397. Tel 0258-10880
- Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av en produkt.
- Varan tillhör Edura AB så länge betalning ej erhållits.
- Spara dina köpehandlingar då de gäller som kvitto och köpebevis som kan behövas om du vill returnera eller reklamera en produkt.
Vid betalning från utland är det du som kund som hanterar eventuella alla bankavgifter, samt eventuella tullavgifter och mervärdesskatt.
When paying from abroad you will be handeling any bank charges, as well as custom duties and VAT.
Hantering av personuppgifter
När du skapar ett konto hos Grön Interiör eller genomför ett köp skriver du in dina personuppgifter. Dessa uppgifter hanteras sedan av oss på företaget Edura AB som äger Grön Interiör för att vi ska kunna skicka dig de beställda varorna.
I och med köpet, eller i och med att du skapar ett konto i nätbutiken, ger du ditt medgivande till Edura AB att spara och hantera dina personuppgifter.
Edura AB förmedlar aldrig personuppgifter till någon utomstående part.
På hemsidan använder vi s k Cookies för att förenkla för dig att hitta tillbaka till produkter du tittat på och på andra sätt underlätta ditt besök på gröninteriör.se.
När du genomfört ett köp går dina uppgifter in i Eduras affärssystem. Inför leverans kommer vi att ge dina adressuppgifter till det företag som transporterar försändelsen till dig.
När du genomfört ett köp hos Grön Interiör skickar vi ut nyhetsbrev till dig med information om nya produkter och erbjudanden. Om du inte vill ha detta nyhetsbrev kan du klicka i meddelanderaden längst ned i nyhetsbrevet så tar vi bort dig.
I övrigt sparas dina uppgifter så länge garantin gäller för dina inköp och så länge det krävs för att följa svensk lag.
Vi sparar följande persondata om våra kunder:
Kunder: Förnamn, Efternamn, Företag/organisation, E-post, Person-/org.nr, Momsnummer, Adress, Postnummer, Ort, Land, Telefonnummer.
Beställningar: ip-adress, E-post, Person-/orgnr, Momsnummer, Adress, Företag, Förnamn, Efternamn, Adress, Postnummer, Ort, Telefonnummer.
Som kund kan du när som helst begära utdrag, ändring eller radering av dessa uppgifter.
Här kan du läsa hela Eduras policy gällande IT och lagring av personuppgifter.
Priser
De priser som anges är inklusive moms i svenska kronor. Det pris som är angivet vid din beställning är ditt gällande pris. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser när som helst.
Garantier
Produkter från Prolana har två års fabriksgaranti, dvs för fabrikationsfel. Spara kvittot som köpebevis.
Betalning
Betalning sker genom något av nedanstående fyra alternativ:
1. Swish – Med Swish kan du enkelt betala direkt i din telefon.
2. Fakturering kan ske genom att 20% av köpebeloppet erläggs som handpenning då ordern läggs och återstoden av köpeskillingen faktureras i samband med leverans. Vi gör en kreditundersökning och om den är godkänd får du faktura med 10 dagars kredit. Faktureringsavgiften är 50 kr inkl moms. Fakturering kan endast ske till personer bosatta i Sverige. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 SEK inkl. moms. Vi polisanmäler alla försök till bedrägeri.
3. Förskottsbetalning – Betala manuellt till vårt bankkonto. Använd ditt ordernummer som betalningsreferens. Order av lagerförda varor som ej betalats in inom 30 dagar raderas automatiskt. Vid order av restnoterade produkter är det bra om man betalar så snart som möjligt så att det inte uppstår några förseningar när väl produkten inkommer till vårt lager. Din beställning kommer inte att skickas från vårt lager förrän betalningen har kommit in på vårt konto.
4. Betalning med Nets – Med Nets kan du enkelt och smidigt betala med kort VISA, MasterCard och Maestro.
Leverans
1. Produkter som finns i lager skickar vi normalt inom 2-8 arbetsdagar efter beställning. Merparten av barnsortimentet finns vanligen hemma, samt kuddar, täcken och bäddmadrasser i vuxenstorlekar.
2. Madrasserna tillverkas hantverksmässigt efter beställning och produktionen startar först då din order har kommit in till oss. Produktionstiden är 6-10 veckor och levereras sedan direkt.
3. Sängramar levereras demonterade i platta paket. Montering ingår ej i priset för någon produkt. OBS! Just nu är det extra lång leveranstid på sängramar. Kontakta oss på kontakt@edura.se för mer information.
4. Om du bor utanför Sverige ansvarar du för att produkten/produkterna kan importeras, samt betalar eventuell moms och tullavgift. Om sändningen av någon anledning stoppas av tullen och måste returneras till oss debiterar vi dig returfrakten.
5. Vi använder i första hand DHL för alla leveranser. Privatpersoner får mindre paket till sin närmaste DHL Service Point (http://www.servicepoint.se/). Företag får direktleverans. Du får ett spårningsnummer i samband med att paketet skickas från oss så att du kan spåra ditt pakets väg själv på www.dhl.se: Spåra paket här!
6. Om du har beställt produkter vars paket är större än 50x50x120 cm, eller om försändelsen innehåller fler än ett kolli, ingår frakt till din port eller närmaste DHL-terminal där du kan hämta ut leveransen.
Observera att vid hemleverans (gäller madrasser och sängramar) sker leveransen till porten om du bor i lägenhet eller till tomtgränsen om du bor i hus. Uppbärning/inbärning i lägenhet/fastighet ingår EJ, så vi ber dig ordna med bärhjälp den dag du får leverans av större kollin. Fraktbolaget kontaktar dig i förväg. Inbärning kan ordnas vid behov, men behöver då bokas i förväg och en offert med en extra kostnad tillkommer för det.
7. Vi kan ibland återanvända emballage och förpackningsmaterial av miljöhänsyn. Bli därför inte förvånad om du ser ett främmande tryck på kartongen eller om den ser begagnad ut. Innehållet är alltid fräscht.
Leveranskostnader
Enhetsfrakt 60 SEK. Fri frakt över 1500 SEK på alla beställningar inom Sverige.
För närvarande tar vi inte emot beställningar till andra länder än Sverige via webbshoppen. Om du ändå är intresserad av att beställa så kan du kontakta oss för offert.
Ej uthämtat paket debiteras med 160 SEK. Observera att detta är en subventionerad enhetsfrakt. Om du returnerar produkter till oss enligt nedan blir frakten annorlunda.
Returer och ångrat köp
Om en beställning görs via en e-handel gäller hemförsäljningslagens ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta förutsätter att varan är i nyskick och att du har kvar originalemballaget. Om du vill ångra ett köp kontaktar du oss på kontakt@edura.se, via telefon 0258-108 80 eller med brev för att komma överens om returen. Varan måste vara oanvänd och returneras i originalförpackning tillsammans med eventuella dokument som medföljde produkten. OBS! Vi godkänner INTE returnerade produkter som inte följer ovan kriterier! Vid ångrat köp står du själv för returkostnaden. Vi återbetalar varan inom 30 dagar från det att den anlänt till oss, granskats och godkänts enligt ovan.
Returfrakt från ångrat köp betalas av dig som kund. Produkten ska återsändas direkt till vårt lager (ej service point eller utlämningsställe) efter kontakt med lagret. Fraktkostnaden beror på vilket bolag du väljer, samt storlek och vikt på paketet. Ett tips är att titta på DHL:s sida för privatpersoner. Om det är större paket kan du kontakta oss för hjälp med bokning av frakt och prisuppgift.
Här kan du ladda ner vår blankett för returer. Klicka på länken: Returblankett
Beställningsvaror i specialutförande kan inte returneras, ej heller bäddprodukter då de räknas som hygienvaror. Alla måttbeställda produkter, alla sängramar samt madrasser för vuxna är undantagna returrätt då de tillverkas speciellt för dig som unik kund.
Reklamationer
Om du vill reklamera en produkt kontaktar du vår kundtjänst på 0258-10880. Om du har upptäckt en skada meddelar du oss så snart som möjligt, dock senast 5 dagar efter mottagandet. Beskriv hur du tror skadan uppstått och vari den består. Om produkten är transportskadad behöver du meddela detta till utlämningsstället när du hämtar ut paketet, eller till den levererande chauffören. Fotografera skadan och spara som bevis. Edura AB ersätter den skadade varan med en ny i mån av möjlighet, annars med återköp.
Vi ersätter inte skador som uppstått via felaktig förvaring eller hantering.
Produkter från Prolana har 2-års fabriksgaranti, dvs för fabrikationsfel. Spara köpehandlingen då den gäller som garantibevis.
Returadress: Edura AB, Näsvägen 30, 795 97 FURUDAL.
Tel: 0258-10880 kl 09-15 vardagar.
E-post: kontakt@edura.se
Grön Interiör bedrivs av Edura AB
Edura AB, Näsvägen 30, 795 97 Furudal. Tel: 0258-108 80. E-post: kontakt@edura.se.